Hoppa till huvudinnehåll

Seminarium om kulturens roll i folkhälsoarbetet

Seminarium Stockholmstinget
”Kulturens roll i folkhälsoarbetet” var rubriken på Kompetenscentrum för kultur och hälsas seminarium under Stockholmstinget 2019.

Seminariet under Stockholmstinget november 2019 satte fokus på konst och kultur som ett hälsofrämjande verktyg inom kommunala verksamheter. Goda exempel förmedlades från två olika kommuner: Sundbybergs stad har anställt en musikterapeut i äldreomsorgen för att integrera sång och musik i äldreomsorgen och Tyresö kommun som arbetar med metoden Dansa utan krav för att motverka stress och andra psykosomatiska besvär hos unga tjejer.

Moderator var Ulrika Lindblad, strategisk samordnare, Kompetenscentrum för kultur och hälsa vid Region Stockholm. Medverkade i seminariet gjorde:

• Lis Jacobsson, musikterapeut i Sundbybergs stad
  • Birgitta Fahlgren-Sylvén, förvaltningschef äldreförvaltningen, Sundbybergs stad
  • Christina Holm, kulturskolechef, Tyresö kommun
  • Inger Lundin, sektorschef kultur och fritid, Tyresö kommun.